Skip to main content

In ultimii ani, a inceput sa ia amploare fenomenul “mobilitatii electrice” si numarul retelelor de incarcare a autoturismelor electrice este tot mai mare . Sunt necesare aceste statii de incarcare?

Bineinteles. Numarul autoturismelor electrice a crescut vizibil in ultimii ani si se astepta ca cererea statiilor de incarcare autoturisme electrice sa fie din ce in ce mai mare, avand in vedere calitatile acestora. 

Ce este o statie de incarcare autoturisme electrice?

Statie de incarcare autoturism electric Tesla

Dupa cum ii spune si numele, este o statie de incarcare cu energie electrica pentru autoturismele electrice si hibride. Unele pot avea mai multe functii, cum ar fi: contorizare inteligenta, retea de date sau incarcarea telefonului, altele sunt doar pentru incarcarea electrica a autoturismelor

Statiile de incarcare publice sunt localizate in locurile care pot fi accesate usor si sunt racordate la reteaua electrica publica sau reteaua unui centru comercial, restaurante, etc..

Tipuri de statii

Incarcarea unui autoturism electric este in sine, un proces simplu: conectezi masina la statie care este la randul ei conectata la reteaua electrica. Nu toate au fost create la fel insa. Unele pot fi instalate destul de usor, insa altele necesita un nivel ridicat de cunostinte in acest domeniu. De aceea este indicat sa apelati la un specialist!

Puterea unei statii este influentata de intensitatea curentului si tensiunea acestuia. Si el este de doua tipuri : alternativ (AC) si continuu (DC).

Charger-ul poate folosi curent alternativ sau continuu.

Durata de incarcare variaza in functie de viteza de incarcare. 

De aceea, v-am pregatit o clasificare a acestora in functie de timpul necesar incarcarii.

Daca aveti deja o statie instalata acasa sau la birou, cu siguranta face parte dintr-o categorie dintre urmatoarele: 

  • Statie nivel 1 – statia lenta (slow charger);
  • Statie nivel 2 – statia rapida (rapid charger);
  • Statie nivel 3 – statia foarte rapida (fast charger).

Statia lenta sau slow charger-ul este de obicei statia care se recomanda pentru incarcarea peste noapte, sau mai bine zis statia care incarca autoturismul in aproximativ 6-12 ore. Este frecvent utilizata in zonele rezidentiale. 

Poate fi conectata la o priza din imobilul dumneavoastra sau poate necesita un circuit dedicat in tabloul electric general, in functie de caracteristicile acesteia. Foloseste curent alternativ. 

Este necesar sa aflati ca puterea acestor statii de incarcare nu depaseste 6kW. Asadar, daca aveti un autoturism cu o baterie de 40kW, durata incarcarii acesteia va dura in jur de 6.6 ore.

Conectarea autovehiculului cu statia se va face printr-un cablu care are un conector adaptat la tipul curentului electric folosit si masina. Costul acestui tip de statie este unul scazut comparativ cu celelalte. 

Statia de nivel 2 sau rapid charger-ul este statia ce nu poate fi conectata la o priza standard. Aceasta poate utiliza si energie electrica produsa de panourile fotovoltaice.

Durata incarcarii unui autoturism cu energie electrica este de 4-6 ore. Este compatibila cu majoritatea autovehiculelor electrice si hibride. Durata insa, poate varia in functie de temperatura. La temperaturi scazute, aceasta poate creste.

Statiile au un cablu cu o lungime de 5.5, 6 sau 7.6 metri.

Puterea lor nu depaseste 22 kW. Trebuie specificat ca daca aveti in posesie Tesla, aceasta trebuie alimentata de la o statie Tesla. 

Statii de incarcare de nivel 3 sau DC fast Charger.

Sunt incarcatoarele ce asigura incarcarea bateriilor la 80% in 30-40 de minute. Sunt functionale folosind curent continuu si prezinta 2 tipuri principale de conectori: CCS (Combined charging system) sau CHAdeMO.

Nu pot fi utilizate de toate autoturismele electrice sau hibride si se gasesc in zonele industriale si comerciale.

Au o putere de peste 50kW indiferent de tipul conectorului.

Statia CCS functioneaza si pe curent alternativ, avand 2 tipuri de conectori : tipul 1 si 2 in functie de zona geografica in care va aflati.

Standardul CHAdeMO (CHArge de MOve) nu utilizeaza curent alternativ si poate oferi o putere de 6kW pana la 150kW momentan. Varianta CHAdeMO 3.0 va fi capabil sa ofere pana la 500kW.

Tensiunea de functionare  este de 400V, iar temperatura de functionare avand eficienta maxima este -20 si 50 grade Celsius.

Autoturismele Tesla sunt proiectate sa se incarce si lent si rapid. Ele pot fi incarcate cu statiile proprii sau cu ajutorul unui conector care la un capat are mufa speciala pentru conectarea la masina, iar la celalalt capat, mufa adaptata tipurilor generale de statii.

Statiile Supercharger dedicate acestora permit incarcarea intr-o ora si sunt localizate in apropierea restaurantelor si hotelurilor.

Conform site-ului www.tesla.com, vor fi montate statii Supercharger si in Romania – in Braila, Craiova si Bucuresti, insa nu este specificata data.

Instalarea statiilor de incarcare electrica necesita cunostiinte specializate in acest domeniu – cere o oferta aici.

Este recomandat sa apelati la o firma autorizata in acest sens si cu experienta!

Sursa: https://en.wikipedia.org/wiki/Charging_station

whatis.techtarget.com/definition/electric-vehicle-charging-station

www.energysage.com/electric-vehicles/charging-your-ev/

static1.squarespace.com/static/55f4e4d1e4b029b54a77cf2d/t/55fdf7a9e4b016bd35401ea1/1442707369493/EVS24_3960315_Botsford_r.pdf

Leave a Reply