Skip to main content

Vrei sa afli cum influenteaza lumina artificiala sanatatea? Sa incepem cu lumina. Lumina soarelui este absolut necesara. Este buna pentru noi intr-o cantitate care nu ne cauzeaza arsuri. Lumina naturala este cauza pentru care pielea noastra produce vitamina D3, care se transforma in prohormon pentru calciu (ajuta la absobtia Ca in corp). De asemenea vitamina D3 este necesara pentru dezvoltarea sanatoasa a oaselor si muschilor din corpul nostru.

Stim ca lumina naturala este benefica si absolut necesara, insa lumina artificiala ? Ne intalnim cu urmatoarele cuvinte: probabil ca nu, conform spuselor Jurnalului clinic de endocrinologie si metabolism. Expunerea la anumite tipuri de lumina artificiala inainte de somn si in timpul noptii poate creste riscul de aparitie a diabetului, tensiunii arteriale mare si cancerului.

SURSE DE LUMINA ARTIFICIALA

Oamenii au creat de-a lungul timpului lumina artificiala prin arderea sau incalzirea unor materiale, cu ajutorul lumanarii, sau a altor tipuri de lampi. Acestea sunt folosite si in ziua de azi.

Descoperirea electricitatii a adus lumina incandescenta. Un filament de metal este izolat intr-un tub de sticla si electricitatea este folosita pentru a incalzi acel metal pana straluceste.

Acestea erau traditionalele becuri care au fost folosite multi ani la rand. Acum sunt lasate in spate, in favoarea unei lumini mai eficiente. Lampile cu halogen urmeaza acelasi principiu, dar si ele contin un gaz in interiorul tubului care face lumina mult mai stralucitoare si lampa mai eficienta.

Lampile cu descarcare electrica produc lumina trimitand un curent electric printr-un gaz. Designul de baza este de asemenea un gaz izolat in tub, dar exista totusi mai multe variatii. Unele lampi pastreaza gazul la presiuni mici si cele mai comune sunt lampile fluorescente.

Lampile cu presiunea mai mare produc lumina mai puternica si sunt folosite in cladirile mari, in TV sau pentru iluminat stradal.

SSL (Solid state lighting)  este o noua tehnologie ce poate deveni principala sursa de iluminat artificial in viitor. LED (dioda emitatoare de lumina) este un termen foarte cunoscut deja, dar apar tot timpul noi tipuri de lampi.

CLASIFICAREA LAMPILOR 

Pentru a afla cum ne influenteaza lumina artificiala sanatatea, trebuie sa cunoastem si tipurile de lampa. Nivelul de radiatii scade o data cu distanta de lampa. Asadar, ca sa ne dam seama cat de sigura este o lampa pentru ochi si piele, lampile sunt testate in cel mai rau scenariu si anume acela de a a fi la o distanta de numai 20cm.

Bazate pe aceste standarde, lampile au fost clasificate in patru grupuri de risc:

  • RG0 – scutit de orice risc,
  • RG1 – risc scazut,
  • RG2 – risc mediu,
  • RG3 – risc inalt – cele din urma incluzand doar lampile la care expunerea pe durata scurta de timp ar reprezenta un pericol.

Majoritatea tipurilor de lampa sunt clasificate in grupa RG0 si majoritatea dintre exceptii in grupa RG1. Tipurile de lampi clasificate ca avand un risc mediu si inalt sunt de obicei folosite de catre profesionisti. Sunt utilizate in locatii unde nu reprezinta nici un risc.

Folosirea inadecvata a lampilor RG1-RG3 pot cauza daune ochilor sau pielii, acestea putand fii evitate cu aplicarea masurilor corespunzatoare.

De exemplu, lampile care sunt folosite in iluminarea arenelor sportive, pot prezenta un risc daca sunt folosite la 20cm distanta. Dar folosirea corespunzatoare a acestora nu te expun la nici un risc.

RITMUL CIRCADIAN 

Corpul nostru  functioneaza dupa un ‘ceas intern’ sau bioritm care este reglat dupa lumina. Intunericul si lumina declanseaza actiunea unor diferite substante in creierul nostru pentru a ne spune daca este timpul sa dormim sau sa ne trezim.

Melatonina este un hormon secretat de glanda pineala localizata la baza creierului care regleaza ritmul cardiac al corpului.

Productia de melatonina, incetineste sau creste in timpul zilei. Ea este cauza somnului nostru.

DEZAVANTAJELE EXPUNERII LA LUMINA ARTIFICIALA

Prea multa lumina, artificiala sau naturala pentru mai mult timp incetineste productia de melatonina si asa apar perturbarile de somn. Pe langa ‘ajutorul dat somnului’, melatonina este un hormon important in tensiunea arteriala si efectele antiplachetare asupra inimii. Asadar, prea multa lumina nu este un lucru prea bun pentru sanatatea inimii noastre si ne mentine trezi pe timpul noptii.

S-a raportat frecvent ca expunerea la lumina artificiala noaptea (ALAN) poate provoca efecte negative asupra sanatatii. Se pot prezenta ca fiind aparitia cancerului de san, perturbarea fazelor circadiene si tulburari de somn. Expunerea la lumina artificiala stralucitoare in timpul noptii suprima secretia de melatonina, creste latența la debutul somnului (SOL) si creste vigilenta. Aliniamentul eronat circadian cauzat de expunerea cronica la ALAN poate avea efecte negative asupra functiilor psihologice, cardiovasculare si/sau metabolice. ALAN provoaca, de asemenea, o intrerupere a fazei circadiene, care creste cu o durata mai lunga de expunere si cu expunere mai tarziu seara. De asemenea, a fost raportat ca lungimile de unda mai scurte ale luminii perturba in mod preferential secretia de melatonina. Poate provoaca schimbari de faza circadiana, chiar daca lumina nu este stralucitoare. 

BENEFICII ALE ILUMINATULUI ARTIFICIAL 

Cu toate astea, sunt si cateva circumstante in care lumina artificiala ne influenteaza sanatatea intr-un mod bun. Afectiunile sezoniere afecteaza aproximativ 6% din populatie, in special cea aflata in climatele mai reci. Afectiunile sezoniere reprezinta conditii de stare depresiva aduse de micsorarea zilelor in timpul iernii. Fara lumina naturala suficienta, productia de melatonina se extinde si aduce efecte melancolice.

Albert Szent-Gyorgi, castigator al Premiului Nobel pentru descoperirea  vitaminei C, recunoaste influenta puternica a luminii asupra sanatatii. Acesta afirma ca „intreaga energie pe care o preia organismul nostru provine de la soare”. Prin aceasta vrea sa spuna ca lumina e transformata din energie solara in substante chimice energizate, prin procesul de fotosinteza.

Terapia cu lumina ajuta destul de des pentru a combate aceste simptome. Terapia cu lumina din zilele noastre, inclusiv cromoterapia, se ocupa de lumina distribuita prin ochi. Ea se deplaseaza prin caile optice si stimuleaza, printre altele, hipotalamusul. El face parte din sistemul endocrin si influentează astfel aproape toate functiile organismului.

Bazandu-ne pe continua evolutie a tehnologiei LED si demonstrand astfel ca este posibila simularea unei perturbari extreme circadiene asociate cu viața in spatiu va ajuta la construirea fundamentului unui viitor de iluminatcu adevarat inteligent si benefic umanitatii.

Lumina este esentiala si trebuie pastrat un echilibru pentru a ne pastra sanatatea intacta.

Leave a Reply