Cand se vorbeste despre primele masini electrice, probabil ca va ganditi prima data la Tesla sau Nissan Leaf.
Indiferent ca sunt hybrid, plug-in hybrid sau full electric, cererile pentru autoturismele electrice vor fi in crestere atata vreme cat preturile de achizitie vor scadea. Se cauta noi modalitati de a salva bani si de a proteja mediul inconjurator.
Luand in calcul acest interes crescut pentru autovehiculele electrice, vom arunca o privire la inceputul tehnologiei si asupra evolutiei acesteia.
Cine a inventat autovehiculul electric?
Este dificil sa spunem cine a inventat autoturismul electric ca producator, tara sau persoana.
In timp ce trasurile cu baterii au fost inventate in anii 1830, pentru ca o baterie electrica reincarcabila sa fie montata pe o “trasura fara cai” a fost nevoie de zeci de ani.
Bateriile reincarcabile care asigurau un mod viabil de stocare a energiei electrice si-au facut aparitia abia in 1859. In acelasi timp inventarea bateriei cu plumb-acid a fost realizata de catre Gaston Planté, un fizician francez. Un alt om de stiinta din Franta, Camille Alphonso Faure, a imbunatatit designul bateriei in 1881. Imbunatatirile au constat in cresterea capacitatii si posibilitatea de a fi fabricate la scara industriala.
La inceputul anilor 1890, tehnologia atinsese insa un nivel de complexitate mai mare. Inventatorii construiau vehicule electrice care erau mai curate si mai sigure decat cele cu motoare ce functionau pe baza de carbune sau ulei si care nu ocupau toata latimea drumului.
Multi inovatori din acea perioada au remarcat cererea mare de vehicule electrice, explorand modalitati de imbunatatire a acestei tehnologii.
De exemplu, in 1898, Ferdinand Porsche, fondatorul companiei producatoare de autoturisme cu acelasi nume a dezvoltat un autoturism electric numit P1. Acesta a fost descoperit 115 ani mai tarziu intr-un garaj si este prezent la muzeul Porsche din Stuttgart.
Thomas Edison credea despre vehiculele electrice ca sunt superioare si a lucrat mult pentru perfectionarea bateriilor. Chiar si Henry Ford, care era prieten cu Edison, s-a alaturat acestuia in 1914 pentru a descoperi noi optiuni pentru un autovehicul electric mai ieftin.
Cu toate acestea, modelul T produs de Henry Ford a fost cel care a dat o lovitura autoturismelor electrice.
Aparitia modelului T din anul 1908, a facut ca autoturismele pe carburant sa fie disponibile la o scara larga si la preturi accesibile. Pana in 1912, autoturismul pe benzina costa doar 650 de dolari, in timp ce varianta electrica se vindea cu 1750 dolari.
In acelasi an, Charles Kettering a introdus demarorul electric, eliminand astfel necesitatea manivelei. Acest lucru a condus la cresterea vanzarilor de vehicule pe benzina.
Si alte dezvoltari au contribuit la declinul vehiculului electric. SUA de exemplu, in anii 1920 aveau un sistem mai bun de drumuri si cetatenii doreau sa exploreze tinuturile.
Odata cu descoperirea titeiului din Texas, gazul a devenit ieftin si usor disponibil pentru americanii din mediul rural. Statiile de alimentare au inceput sa apara in toata tara. In acelasi timp, foarte putini americani din zona rurala aveau electricitate.
Pana in 1935, automobilele electrice aproape au disparut.
Masina electrica in perioada 1935-prezent
In urmatorii 30 de ani, a urmat o perioada sumbra pentru “masinile electrice” cu foarte mici progrese in tehnologie.
Carburantul ieftin si din abundenta, alaturi de dezvoltarile constante ale motorului cu combustie interna au reprezentat un obstacol in evolutia vehiculelor cu “altfel de combustibil”.
Chiar in anii cand totul incepea sa fie promitator pentru aceste masini, pretul petrolului scade, si o data cu acesta si interesul pentru vehiculele electrice.
Din 1979, lucrurile au revenit la nivelul anilor ‘35.
In 1997 insa, Toyota a dezvaluit primul vehicul hybrid produs la scara larga. In ciuda criticilor, a ajutat la deschiderea drumului pentru producatori precum Tesla sau la aparitia masinilor precum Nissan Leaf. Ajutati de situatia crizei din mediu, acest domeniu a inceput sa prezinte interes.
Un alt eveniment care a modelat evolutia autoturismelor electrice a fost anuntul unui mic start-up din Silicon Valley, Tesla Motors. A inceput sa produca masini electrice sport de lux care au o autonomie de 300km cu o singura incarcare.
In 2010, Tesla a primit un imprumut de 465 milioane de dolari care a dat startul constructiei unei fabrici de productie in California. In scurt timp de atunci, Tesla a devenit cel mai mare angajator din domeniul auto din California.
La finalul anului 2021 in Europa de Vest au fost vandute peste 1 milion de vehicule electrice.
In Romania, in 2022 sunt prezenti peste 30 de reprezentanti ale autoturismelor electrice: de la hatchback-uri pana la SUV-uri, de la Dacia pana la BMW sau Mercedes.
Asadar istoria autoturismelor electrice este interesanta si cu multe suisuri si coborasuri insa daca Ford, modelul T nu ar fi avut succes, cum ar fi aratat prezentul autoturismului electric?
SURSE:
https://www.sytner.co.uk/news/history-of-electric-cars
https://www.energy.gov/articles/history-electric-car
https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_electric_vehicle